سمینار بررسی اجمالی قابلیت اعتماد شرکتهای توزیع از دیدگاه مشترکین برگزار شد/ اهمیت رویکردهای مسئولیت اجتماعی در شرکتهای توزیع
سمینار بررسی اجمالی قابلیت اعتماد شرکتهای توزیع از دیدگاه مشترکین برگزار شد/ اهمیت رویکردهای مسئولیت اجتماعی در شرکتهای توزیع
28 خرداد 1398 11:49
مدل قابلیت اعتماد به عنوان يك مكانيزم خودتنظيم برای شركت عمل میكند که به موجب آن شرکت تبعیت خود را از قانون، استانداردهای اخلاقی و هنجارهای بينالمللی کنترل میكند و در برابر تمام ذينفعان و در تمام حوزههای اقتصادی، اجتماعی و زيستمحيطی مسئول و پاسخگو خواهد بود.
اعتماد، سرمایهای کلیدی و منشأ قدرت برای سازمانها و افراد است و با توجه به اهميت اين موضوع، جلب اعتماد مشتریان به يكی از اولويتهای اساسی سازمانها تبديل شده و لازمه بقا در بازار نه تنها جذب و راضی ساختن مشتريان، بلكه ايجاد روابط بلند مدت با آنان است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه نیرو؛ سمینار بررسی اجمالی بررسی قابلیت اعتماد شرکتهای توزیع از دیدگاه مشترکین با هدف شناخت مسائل و موضوعات مهم در ارتقای اعتماد مشتریان شرکتهای توزیع برق با حضور مدیران وکارشناسان شرکتهای توزیع در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد.
در این سمینار الگوی جامع مدل قابلیت اعتماد مورد بررسی قرار گرفت. الگویی که براساس آن شرکت های توزیع بتوانند سطح اعتماد خود را از دیدگاه مشتریان بهبود دهند. در این راستا ابتدا مبانی نظری در حوزه های مربوط به اعتماد پذیری، رضایت مشتری و مسئولیت اجتماعی بیان شد و پس از آن، به بررسی تجارب برتر و راهکارهای ارائه شده جهت بهبود سطح اعتماد در شرکتهای توزیع پیشرو در سطح جهان پرداخته شد و اهداف بومی شده، جهت بهکارگیری در شرکتهای توزیع کشور تشریح شد. در نهایت راهکارهایی جهت بکارگیری اهداف و عوامل تأثیرگذار در بهبود اعتمادپذیری، برای شرکت های توزیع ارائه شد.
مهندس مریم کیقبادی کارشناس گروه پژوهشی مدیریت و علوم اجتماعی سخنران این سمینار گفت: تا چنددهه اخیر، رضایت مشتریان از محصولات و خدمات و عملکرد سازمان، به عنوان مهمترین عامل در شکلگیری اعتماد تلقی میشد، اما اکنون، رويكرد مسئوليت اجتماعی، فراتر از اين رفته و عوامل ديگري را برای ایجاد و بهبود قابلیت اعتمادپذیری سازمان معرفي میكند. اقدامات برون سازمانی مانند اقدامات اقتصادی، اجتماعی، زيستمحيطی و تبعيت از قوانين و مقررات و افشای اين اقدامات در راستای انجام مسئولیتهای اجتماعی شرکت میتواند بر شهرت سازمان اثر گذاشته و منجر به بهبود عملكرد مالی، موقعيت رقابتی شرکت و همچنین شایستگی اعتماد آنها شود. اين موضوع در خصوص شركتهای توزيع، به عنوان پیشانی صنعت برق، از اهميت دوچندان برخوردار است زیرا این شرکت ها به عنوان مسئول تأمین خدمات برق همواره زير ذرهبين مشتركين، شرکت های پیمانکار، مردم، نهادهای دولتی و عمومی هستند و رمز پايداری چنین شرکت هایی، تنها سودآوری برای سهامداران و رعايت مسئوليتهای قانونی نیست.
وی ادامه داد: در خصوص شرکتهای توزیع ذينفعان انتظار دارند كه شركتها مسئوليتهای اقتصادی، اجتماعی، زيستمحيطی و اخلاقی فعالیتهای خود را برعهده گرفته و پاسخگو باشد.
قابليت اطمينان و كيفيت برق ارائه شده، به همراه كيفيت ساير خدمات به مشتركين بايد مطابق با استانداردهای ملی و بينالمللی بوده و با عملكرد شركتهای برتر جهانی قابل مقايسه باشد.
کیقبادی اشاره کرد: شركتها بايد از تاثيرات اقتصادی، اجتماعی و زيستمحيطی فعالیتهای خود آگاه باشد و نقش فعالی در بهبود كيفيت زندگی مردم، نيروی كار، رفاه اجتماعی، ايجاد ثروت و اشتغال و بهبود جوامع محلی و حفظ محيطزيست ايفا كند.
وی تصریح کرد: كسب و كار مسئولانه شركت همراه با توليد ثروت، منجر به خلق ارزش هم برای جامعه و هم برای سازمان خواهد بود. در حقيقت مدل قابلیت اعتماد به عنوان يك مكانيزم خودتنظيم براي شركت عمل میكند که به موجب آن شرکت تبعیت خود را از قانون، استانداردهای اخلاقی و هنجارهای بينالمللی کنترل میكند و در برابر تمام ذينفعان و در تمام حوزههای اقتصادی، اجتماعی و زيستمحيطی مسئول و پاسخگو خواهد بود.
کارشناس گروه پژوهشی مدیریت و علوم اجتماعی گفت: ضروری است شرکتهای توزیع، طرحهایی را که دسترسی برق را برای جوامع و مشترکین خانگی آسیبپذیر و کمدرآمد بهبود میبخشد (به عنوان مثال نرخهای ویژه، هزینه کمتر و تسهیل در برقراری انشعاب) در برنامه کاری خود قرار دهند.
وی در پایان اشاره کرد: یکی ازعوامل رضایتمندی مشترکین، قيمت مناسب خدمات شرکت، از قبیل هزینه انشعاب است. تلاش برای بهبود کارایی فرآیندها و بهینهسازی قیمتها میتواند در این هدف مورد توجه شرکت قرار گیرد. راه دیگر نیز شناسایی و طبقهبندی مشترکین طبق استانداردهای جهانی و پاسخگویی مناسب به نیازهای آنها و همچنین توجه به مشترکین حساس از جمله بیمارستانها و مراکز نظامی میباشد که ضروری است شرکت پاسخگویی به نیازهای آنها را در اولویت قرار دهد. برای پاسخگویی به موانع زبانی، فرهنگی، کمسوادی و ناتوانیهای مشترکین در دسترسی به برق و استفاده ایمن از آن نیز، میتوان راهکارهای مختلف خدمات پشتیبانی از جمله ارائه اطلاعات به صورت چندزبانه، ارائه اطلاعات صورتحسابها با خط بریل و یا ایجاد نسخههای صوتی و برنامههای کاربردی تلفن همراه را با هدف تسهیل دستیابی مشترکین ارائه نمود.