دوشنبه 11 تیر 1403

اولین جلسه کارگروه «تحقق شعار سال 1402 در صنعت برق» در پژوهشگاه نیرو تشکیل شد/ شناسایی چالش‌ها و راهکارهای رشد تولید در بخش برق

کارگروه تحقق شعار سال 1402 در صنعت برق با هدف شناسایی چالش‌ها و راهکارهای رشد تولید در بخش برق، در پژوهشگاه نیرو تشکیل شد.

اولین جلسه کارگروه «تحقق شعار سال 1402 در صنعت برق» در پژوهشگاه نیرو تشکیل شد/ شناسایی چالش‌ها و راهکارهای رشد تولید در بخش برق
10 مرداد 1402 22:04

 به گزارش پایگاه خبری پژوهشگاه نیرو، "عباس بحری" معاون فناوری پژوهشگاه نیرو در این جلسه که با حضور کارگروهی از نمایندگان سازمان‌های مرتبط با موضوع، پژوهشگاه نیرو، سندیکای صنعت برق، سندیکای شرکت‌های تولیدکننده صنعت برق، کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و فدراسیون صادرات انرژی، برگزار شد، با اشاره به اهداف و برنامه‌های پژوهشگاه نیرو در خصوص تشکیل کارگروه تحقق شعارسال 1402 افزود: شناسایی عوامل موثر بر رشد تولید شرکت‌های بخش خصوصی با تمرکز بر توسعه نوآوری و فناوری، شناسایی چالش‌ها و موانع رشد تولید در صنعت برق و ارائه راهکارهای حل چالش‌ها، همچنین ارائه بسته حمایتی پژوهشگاه نیرو جهت رشد تولید با تمرکز بر نوآوری و فناوری از جمله موضوعاتی است که در این کارگروه مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه، "سید محسن میرصدری" عضو هیئت مدیره سندیکای صنعت برق ضمن اشاره به چالش‌های واحدهای تولید صنعت برق بویژه بخش دانش‌بنیان، به بیان برخی از چالش‌ها در خصوص گمرک، تامین مواد اولیه و واردات تجهیزات نیروگاهی پرداخت.

وی قیمت تمام شده تولید محصولات، مشکلات بازار و قاچاق واردات تجهیزات را از جمله دلایل مهم افزایش قیمت تولید محصول قلمداد کرد.

صدری همچنین به بحران خروج منابع انسانی و نیروی متخصص از کشور به عنوان یکی دیگر از چالش‌های مهم صنعت اشاره کرد.

"ابراهیم خوش‌گفتار" رئیس سندیکای شرکت‌های تولیدکننده صنعت برق، به موضوعاتی همچون اقتصادی بودن تولید تجهیزات و بررسی مدل‌های اقتصادی نظیر تولید دکل در تجهیزات صنعت برق اشاره و اظهار کرد: در نظر گرفتن قیمت تمام شده تولید تجهیزات در راستای رفع مشکلات و واردات تجهیزات به کشور در راستای رفع خاموشی‌ها (با توجه به اینکه هزینه خاموشی‌ها بیش از وارد نمودن تجهیزات است)، از مهم‌ترین چالش‌ها در مسیر تولید محصول است.

حمیدرضا صالحی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، با اشاره به افزایش قیمت محصولات، عدم وجود بازار برای محصولات، انحصاری شدن برخی بازارها را از عوامل مهم در این خصوص قلمداد کرد.

وی همچنین اجباری نبودن بسیاری از تست‌های لازم برای تولید محصول را از جمله چالش‌های مهم در این خصوص عنوان کرد و به بررسی وضعیت تولید، انتقال، توزیع و فوق توزیع و چالش‌های پیش روی اشاره و بر لزوم فراهم‌سازی تجهیزات لازم برای آزمایشگاه‌ها تاکید کرد.

"علیرضا اسدی" مدیر دفتر تجاری‌سازی و اکتساب فناوری پژوهشگاه نیرو، موازی‌کاری در انجام تحقیقات و عدم استفاده مناسب از نتایج تحقیقات، کمبود بودجه برای افزایش ظرفیت و توان نیروگاه‌ها (پیشنهاد اعطای تسهیلات به نیروگاه‌ها)، بازنگری سند قطعات نیروگاهی و نقشه راه تجهیزات ساخت داخل، موضوع تقاضا و تامین منابع مالی را از مهم‌ترین چالش‌ها در راستای رشد تولید عنوان کرد.

وی همچنین ایجاد فرایند برای حمایت از شرکت‌های نوپا، توجه به موضوع کیفیت، استاندارد و آزمایشگاه‌ها در تولید محصولات، شبکه‌سازی آزمایشگاه‌ها، تسهیل فرایندهای تست و آزمون و تسهیل فرایندهای تامین منابع مالی و پرداخت مطالبات شرکت‌های مستقر در مرکز رشد را از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه قلمداد کرد. در پایان این جلسه مقرر شد به منظور ارائه راهکار برای حل چالش‌ها و رفع موانع تولید، چالش‌های مطرح شده در جلسه اولویت‌بندی و برای این موضوع نقشه راه تدوین شود.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.