پژوهشگاه نیرو،GIS،دانش‌بنیان،پست برق
یکشنبه 10 تیر 1403

برای اولین بار در کشور صورت گرفت؛ ثبت نتایج موفق آزمون‌ تجهیزات توسعه پست 400 کیلوولت با بهره‌گیری از فناوری GIS در پژوهشگاه نیرو

برای اولین بار در کشور صورت گرفت؛ ثبت نتایج موفق آزمون‌ تجهیزات توسعه پست 400 کیلوولت با بهره‌گیری از فناوری GIS در پژوهشگاه نیرو
16 خرداد 1403 10:05

 

مدیر گروه پژوهشی مطالعات فشارقوی پژوهشگاه نیرو، از نتایج موفقیت‌آمیز آزمون‌های چند مرحله‌ای و عملیات تست عایقی و جریانی تجهیزات توسعه پست 400 کیلوولت با بهره‌گیری از فناوری GIS در آزمایشگاه مرجع این پژوهشگاه برای نخستین بار در کشور خبر داد.


به گزارش پایگاه خبری پژوهشگاه نیرو، "مجید رضائی" مدیر گروه پژوهشی مطالعات فشار قوی پژوهشگاه نیرو با اشاره به اینکه توسعه پست 400 کیلوولت سعادت آباد تهران با فناوری GIS برای اولین بار در ایران به عنوان یکی از پروژه‌های شرکت برق منطقه‌ای تهران توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در حال انجام است، گفت: با توجه به طراحی و تولید بار اول تجهیزات مربوط به توسعه پست 400 کیلوولت با فناوری GIS در ایران و همچنین حساسیت بالای محل نصب، انجام آزمون‌های چند مرحله‌ای و عملیات تست به پژوهشگاه نیرو واگذار شد.


وی ادامه داد: برای بکارگیری این تجهیزات در پست برق لازم است آزمون‌های لازم روی این تجهیزات انجام شود، بنابراین با توجه به درخواست برق منطقه ای تهران مبنی بر بکارگیری این تجهیزات در پست 400 کیلوولت برق منطقه‌ای تهران (سعادت آباد) تا اول خرداد 1403، تست این تجهیزات در آزمایشگاه مرجع فشارقوی پژوهشگاه نیرو انجام شد.


مدیر گروه پژوهشی مطالعات فشار قوی پژوهشگاه نیرو افزود: در این آزمایشگاه مرجع صنعت برق، آزمون‌هایی همچون ولتاژ پایداری ضربه صاعقه، ضربه کلیدزنی، ولتاژ پایداری فرکانس قدرت و آزمون افزایش دما در محل آزمایشگاه فشارقوی پژوهشگاه نیرو، روی این تجهیزات انجام شد.


رضائی اظهار کرد: نکته برجسته این پروژه با توجه به فرصت زمانی محدود توسعه این پست، استفاده از تکنیک اتصال بوشینگ روغنی به باسداکت گازی در ردیف ولتاژ 400 کیلوولت است که برای اولین بار در کشور انجام شده است.


وی ادامه داد: اگر قرار بود این تجهیزات از خارج کشور مثلا کشور چین خریداری شود، حدود 9 ماه زمان می‌برد، در صورتی که با همت متخصصان داخلی این تجهیز در بازه زمانی 2.5 ماهه در داخل کشور طراحی و ساخته و تست‌های آن در آزمایشگاه مرجع فشار قوی پژوهشگاه نیرو انجام شد.


گفتنی است توسعه پست 400 کیلوولت سعادت آباد تهران با بهره‎‌گیری از فناوری GIS و ساخت تجهیزاتی همچون باسداکت گازی، عایق‌های کامپوزیتی و رزینی و بوشینگ روغنی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان توسکات مشهد و نیرو ترانس شیراز انجام شده و قرار است این تجهیزات در پست‌های انتقال برق منطقه‌ای تهران (پست 400 کیلوولت سعادت آباد تهران) مورد استفاده قرار گیرد.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.