وزارت نیرو، پژوهشگاه نیرو، معرفی کتاب
یکشنبه 10 تیر 1403

معرفی کتاب "مقدمه‌ای بر داده‌کاوی: مفاهیم، روش‌ها، و کاربرد در تحلیل بازار برق"

.

معرفی کتاب "مقدمه‌ای بر داده‌کاوی: مفاهیم، روش‌ها، و کاربرد در تحلیل بازار برق"
19 خرداد 1403 14:10

نویسندگان: معصومه رستم نیاکان کلهری، مسعود حسنی مرزونی- اعضای هیئت علمی گروه اقتصاد برق و انرژی پژوهشگاه نیرو

 

ناشر: پژوهشگاه نیرو

 

در این کتاب روش‌های پایه‌ای داده‌کاوی و کاربردهای آنها در تحلیل بازار برق معرفی شده است.


تغییر ساختار بازارهای برق، سبب ایجاد حجم زیادی داده شده است که با روش‌های سنتی قابل تحلیل نیستند. از طرفی مدیریت این بازارها نیازمند شناسایی پیچیدگی‌های مستتر در آنها و بررسی جنبه‌های مختلف با استفاده از تحلیل عمیق داده‌های تولیدشده است.

 

تحلیل رفتار بازیگران بازار، فراهم‌سازی داده‌های مورد نیاز برای راهبری بازار برق نظیر پیش‌بینی قیمت و تقاضا، تحلیل شبکه برق، شناسایی پتانسیل تولید و بسیاری مسایل دیگر مستلزم استفاده از ابزاری کارآمد برای تحلیل داده‌هاست. لذا در سال‌های اخیر روش‌های متنوع داده‌کاوی چه در زمینه پیش‌بینی و چه تحلیل توصیفی نقش این ابزار را به خوبی ایفا می‌کنند.

 

در حال حاضر بازار برق ایران به عنوان بازاری تجدید ساختار یافته پتانسیل به کارگیری این روش‌ها را برای شناخت بازیگران بازار و همچنین برنامه‌ریزی دقیق‌تر دارد. همچنین تحلیل‌های داده‌کاوی می‌تواند به تصمیم‌گیرندگان این بازار توانایی بررسی ابعاد مختلف تصمیمات، و پیش‌بینی نتایج محتمل آنها را بدهد.

 

بخشی از این کتاب برآمده از نتایج پروژه‌ی " طراحي و توسعه نرم‌افزار داده‌کاوي و استقرار سيستم نوين و مستمر داده‌کاوي در بازار و شبکه برق ايران " به کارفرمایی شرکت مدیریت شبکه برق ایران می‌باشد.

 

این کتاب در چهار بخش تدوین شده است که بخش‌های اول تا سوم مربوط به معرفی روش‌های مختلف داده‌کاوی برای تحلیل‌های توصیفی و پیش‌بینی است و بخش چهارم شامل کاربردهای متنوع این روش‌ها در تحلیل بازار برق با ارائه مثال‌هایی از بازارهای معتبر دنیا، و همچنین ارایه بخشی از یافته‌های پروژه مذکور در ارتباط با تحلیل چگونگی قیمت‌دهی بازیگران بازار برق می‌شود.


 جهت مطالعه این کتاب، می‌توانید به کتابخانه پژوهشگاه نیرو مراجعه نموده و یا از طریق لینک زیر اقدام فرمایید. https://press.nri.ac.ir/book_400836.ht

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.