وزارت نیرو، پژوهشگاه نیرو، تدوین آیین نامه روشنایی راهها
یکشنبه 10 تیر 1403

"تدوین آیین‌نامه روشنایی راه‌ها" انجام شد/ ابلاغ آیین‌نامه لازم‌الاجرا به ارگان‌ها و سازمان‌های ذیربط

تهیه و تدوین "آیین‌نامه روشنایی راه‌ها"، با همکاری پژوهشگاه نیرو و امور نظام فنی و اجرائی سازمان برنامه و بودجه انجام و به عنوان آیین‌نامه لازم‌الاجرا به ارگان‌ها و سازمان‌های ذیربط ابلاغ شد.

"تدوین آیین‌نامه روشنایی راه‌ها" انجام شد/ ابلاغ  آیین‌نامه لازم‌الاجرا به ارگان‌ها و سازمان‌های ذیربط
09 تیر 1403 09:22

به گزارش  پایگاه خبری پژوهشگاه نیرو، "امید شاه‌حسینی" پژوهشگر گروه پژوهشی برنامه‌ریزی و بهره‌برداری از سیستم‌های قدرت پژوهشگاه نیرو، از تدوین و ابلاغ آیین‌نامه لازم‌الاجرای روشنایی راه‌ها خبر داد.

شاه‌حسینی در خصوص تاثیر کاربرد استانداردهای قید شده در این آیین‌نامه و میزان صرفه‌جویی انرژی با استفاده از آن گفت: میزان مصرف برق در کشور در سال 1402 برابر با 345000 میلیون کیلووات ساعت بوده است. از این میزان مطابق آمار و اطلاعات موجود، 2 درصد یعنی معادل با 6900 میلیون کیلووات ساعت به روشنایی معابر اختصاص دارد. با فرض بکارگیری لامپ‌های LED  250 واتی به جای لامپ‌های بخار سدیم پرفشار 400 واتی، (منتج از کاربرد این آیین‌نامه) به میزان 2588 میلیون کیلووات ساعت در مصرف برق روشنایی معابر صرفه‌جویی خواهد شد.

وی عنوان داشت: اگر ارزش ریالی هر کیلووات ساعت برق تنها 2000 ریال در نظر گرفته شود، صرفه‌جویی ریالی حاصل شده در هر سال بالغ بر 517 میلیارد تومان و در یک دوره زمانی 10 ساله (عمر مفید سیستم روشنایی) 5 هزار میلیارد تومان خواهد بود. همچنین جهت تامین برق صرفه‌جویی شده، ظرفیت نیروگاهی معادل با 370 مگاوات مورد نیاز است که سرمایه‌گذاری قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت.

شاه‌حسینی تامین روشنایی راه‌ها را یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به حفظ ایمنی راه‌ها قلمداد کرد و عنوان داشت: با توجه به محدودیت‌های هزینه و مصرف انرژی الکتریکی، محیط زیست و منابع طبیعی و جانوری، امکان توسعه روشنایی در تمام راه‌ها و در کل طول راه وجود ندارد. بنابراین شناسایی راه‌ها و مکان‌هایی که باید مجهز به روشنایی شوند و تعیین سطح این روشنایی، مطابق با آخرین استانداردهای موجود یک ضرورت و مبنای تمامی مطالعات مهندسی مربوطه است.

 

محقق پژوهشگاه نیرو، ضمن تاکید بر بروز بودن و بهره‌گیری از آخرین استانداردهای بین‌المللی معتبر در تدوین این آیین‌نامه؛ به پوشش تمامی موضوعات و موارد مرتبط با روشنایی راه‌ها، بسترسازی جهت بکارگیری فناوری‌های جدید در حوزه روشنایی معابر (سیستم‌های کنترل و لامپ‌های LED) و تسهیل‌ فرایند انتخاب در بخش طراحی روشنایی معابر به عنوان مزیت‌های کلی آیین‌نامه مذکور اشاره کرد. 

پژوهشگر گروه پژوهشی برنامه‌ریزی و بهره‌برداری از سیستم‌های قدرت پژوهشگاه نیرو گفت: این آیین‌نامه، به صورت آیین‌نامه لازم الاجرا با عنوان " آﯾﯿﻦﻧﺎﻣﻪ روﺷﻨﺎﯾﯽ راهﻫﺎ - تجديدنظر دوم – 1402" در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ به تمامی ارگان‌ها و سازمان‌های ذیربط ابلاغ و اجرای آن از ابتدای فروردین 1403 اجباری شده است.

قابل ذکر است این آیین‌نامه از طریق آدرس اینترنتی ذیل جهت بهره‌برداری ذی‌نفعان موضوع در دسترس قرار گرفته است.
https://sama.mporg.ir/sites/publish/SitePages/ZabetehView.aspx?mdid=5877

 

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.