وزارت نیرو، پژوهشگاه نیرو، نیروگاههای حرارتی
چهارشنبه 27 تیر 1403

کاهش ۷/. درصد از ظرفیت عملی واحدهای گازی به ازای هر یک درجه افزایش دما

رئیس پژوهشکده تولید نیرو در پژوهشگاه نیرو گفت: ظرفیت عملی نیروگاه‌های گازی با افزایش دما افت قابل توجهی پیدا می‌کند و به طور تقریبی به ازای هر یک درجه افزایش دما حدود ۷/. درصد از ظرفیت عملی واحدهای گازی کاسته می‌شود.

 کاهش ۷/. درصد از ظرفیت عملی واحدهای گازی به ازای هر یک درجه افزایش دما
24 تیر 1403 09:13

به گزارش پایگاه خبری پژوهشگاه نیرو، "محمد ابراهیم سربندی فراهانی" با بیان این مطلب افزود: بیش از ۹۰ درصد برق مورد نیاز کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تأمین شده و هر سال به میزان مصرف برق رقم قابل توجهی اضافه می‌شود.

فراهانی افزود: پیک مصرف برق متاثر از ورود سیستم‌های سرمایشی به مدار و در فصل تابستان اتفاق می‌افتد. سهم بارهای سرمایشی در ایجاد پیک در فصل تابستان در سال گذشته حدود ۴۰ درصد گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه نیروگاه‌های حرارتی عمدتا از نوع گازی و سیکل ترکیبی و بخاری هستند، افزود: نیروگاه‌های حرارتی برای پاسخگویی به این نیاز در فصل گرم، با حداکثر ظرفیت در مدار تولید قرار می‌گیرند. ظرفیت عملی نیروگاه‌های گازی با افزایش دما افت قابل توجهی پیدا می‌کند. به طور تقریبی به ازای هر یک درجه افزایش دما حدود ۷/. درصد از ظرفیت عملی واحدهای گازی کاسته می‌شود.

رئیس پژوهشکده تولید نیرو در پژوهشگاه نیرو ادامه داد: به عبارت دیگر در ایام گرما که مقارن با پیک شبکه است عملکرد واحدهای گازی و سیکل ترکیبی با افت همراه می‌شود. اگر چه عملکرد واحدهای بخاری با افزایش دما کمتر از واحدهای گازی و سیکل ترکیبی متاثر می‌شود ولی بخش مهمی از محدودیت‌های تولید واحدهای بخاری به دلیل افت عملکرد سیستم‌های خنک کن اتفاق می‌افتد. به عبارت دیگر در فصل تابستان افت عملکرد واحدهای حرارتی به صورت محسوسی قابل مشاهده است.

فراهانی با بیان اینکه برای فایق آمدن بر این مشکل راه حل‌های نوینی مطرح و پس از توسعه فناوری در بخش تولید به کار گرفته شده است، افزود: سیستم‌های سرمایش هوای ورودی واحدهای گازی و سیکل ترکیبی از جمله راه حل‌هایی است که در کشور توسعه داده شده و به طور فراگیر در بخش تولید صنعت برق به کار گرفته شده است. علاوه بر این طرح‌هایی نظیر بازچینش پره‌های ثابت کمپرسور با هدف تطبیق با شرایط محیطی نیز در چندین واحد نیروگاهی به کار گرفته شده و بیش از ۱۰ درصد به ظرفیت توربین گازی مورد اشاره افزوده است.

وی ادامه داد: در واحدهای بخاری نیز بهبود عملکرد سیستم خنک کن، استفاده بهینه از هیترها، بهبود فرایند شیمی نیروگاه‌های بخاری و... کمک شایانی به افزایش ظرفیت و راندمان نیروگاه‌های بخاری نموده و به کاهش میزان ناترازی تولید و مصرف منجر شده است.

رئیس پژوهشکده تولید نیرو در پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه علاوه بر اقدامات صورت گرفته همچنان ظرفیت‌های مناسبی برای بهبود عملکرد واحدهای نیروگاهی وجود دارد، خاطرنشان کرد: بهبود شاخص‌های عملکردی، بازتوانی واحدهای قدیمی، نوسازی واحدهای قدیمی و ... از جمله سرفصل‌های مهم بخش تولید در زمینه بهبود عملکرد واحدهای نیروگاهی به صورت اعم و در فصل تابستان به صورت اخص به شمار می‌روند.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.