وزارت نیرو، پژوهشگاه نیرو
شنبه 06 مرداد 1403

راهنمای فنی ریزشبکه‌ها در پژوهشگاه نیرو تهیه و تدوین شد

راهنمای فنی ریزشبکه‌ها با هدف به کارگیری در مطالعات مربوط به ریزشبکه‌ها و استفاده از آن در طراحی، پیاده‌سازی و بهره‌برداری از ریزشبکه‌ها، مطابق با آخرین استانداردهای موجود دنیا، در پژوهشگاه نیرو تهیه و تدوین شد.

راهنمای فنی ریزشبکه‌ها در پژوهشگاه نیرو تهیه و تدوین شد
30 تیر 1403 14:30

به گزارش پایگاه خبری پژوهشگاه نیرو، "امید شاه‌حسینی" پژوهشگر گروه پژوهشی برنامه‌ریزی و بهره‌برداری از سیستم‌های قدرت پژوهشگاه نیرو،  گفت: چشم‌اندازها، پيش‌بيني‌ها و بررسي وضعيت موجود نشان مي‌دهد که ریزشبکه‌ها، شبکه‌هاي اصلی تامين انرژي در آینده خواهند بود. نظر به فراگير شدن این شبکه‌ها در جهان و به تبع آن ايران، نياز به بهره‌برداري از آنها در آينده‌اي نزديک نيز احساس می‌شود، بنابراین در کنار پژوهش‌ها و فعاليت‌هاي تحقيقاتي همه‌جانبه، بديهي است يکي از اقدامات مورد نياز براي آماده‌سازي شرايط لازم جهت استفاده بهينه و گسترده از ریزشبکه‌ها، تدوين راهنماي فني اين سيستم‌ها است.

 

محقق پژوهشگاه نیرو بیان کرد: وجود شبکه‌های گسترده‌ انتقال انرژی الکتریکی از نقاط دوردست به مراکز مصرف، یکی از شاخصه‌های شبکه‌های برق در جهان است. این چیدمان شبکه، مشکلات و مصائب فراوانی مانند تلفات انرژی الکتریکی در مسیر‌های طولانی و همچنین تهدید پایداری شبکه را سبب می‌شود. از طرفی وجود شبکه‌های توزیع که تنها از طریق این شبکه‌های انتقال تغذیه می‌شوند، همواره این شبکه‌ها را در معرض خاموشی و ناپایداری قرار می‌دهد.

 

وی عنوان داشت: یکی از راهکار‌های پیش رو برای غلبه بر این مشکلات، استفاده از شبکه‌های پراکنده و مجزا با عنوان ریزشبکه می‌باشد. در واقع در هنگام اختلال و آشوب در شبکه، ریزشبکه از شبکه‌ توزیع جدا شده و جزیره‌ حاصل از اغتشاش موجود در شبکه‌ برق ایزوله می‌گردد. بنابراین تهیه راهنمای فنی با هدف بکارگیری در مطالعات مربوطه و استفاده از آن در طراحی، پیاده‌سازی و بهره‌برداری از ریزشبکه‌ها، مطابق با آخرین استانداردهای موجود یک ضرورت بشمار می‌رود.

 

شاه حسینی گفت: تهيه و تدوين راهنماي فنی ریزشبکه‌ها، توسط پژوهشگران پژوهشگاه نیرو مد نظر قرار گرفته و زیرمجموعه‌های 1-879 تا 6-879 تهیه و تنظیم شده است. راهنمای اول از این مجموعه معرفی، مفاهیم، اصول و کاربردهای ریزشبکه، راهنمای دوم مخابرات ریزشبکه‌ها، راهنمای سوم حفاظت ریزشبکه‌ها، راهنمای چهارم الکترونیک قدرت و کیفیت توان در ریزشبکه‌ها، راهنمای پنجم ذخیره‌سازی انرژی در ریزشبکه‌ها و راهنمای ششم کنترل و پایداری ریزشبکه‌ها را شامل می‌شوند. با این حال، تخصص مهندسی به منظور طراحی، پیاده‌سازی، بهره‌برداری و نگهداری از یک ریزشبکه بر اساس نوع آن و کاربرد مورد انتظار از آن در منطقه اجرا، لازم می‌باشد.

 

وی عنوان داشت: این راهنمای فنی به تازگی ابلاغ شده و در آینده نزدیک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

محقق پژوهشگاه نیرو در خصوص کاربرد این راهنما  در ر یزشبکه‌ها و کمک به صنعت برق افزود: وجود راهنمای فنی ریزشبکه بسیار کاربرد خواهد داشت، همانطور که پیشتر گفته شد، در هنگام اختلال و آشوب در شبکه، ریزشبکه از شبکه‌ توزیع جدا شده و جزیره‌ حاصل از اغتشاش موجود در شبکه‌ برق ایزوله می‌گردد. این توانایی در ایجاد جزیره‌هایی مجزا که تولید و مصرف را در خود دارند باعث افزایش قابلیت اطمینان نسبت به شبکه‌های متداول می‌شود و از طرفی باعث ارایه‌ خدمات بهتر، ارتقای کیفیت توان و امنیت بالا به مشترکین می‌گردد و در اینجاست که وجود راهنمای فنی ریزشبکه جهت انجام دقیق و بهینه فعالیت‌ها بسیار ضروری است. 

 

شاه‌حسینی در خصوص تاثیر این راهنمای فنی در کمک به ریزشبکه‌ها و گسترش تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: يک ريزشبکه بايد بتواند انرژي بارهاي متصل به خود را مستقل از شبکه و به صورت محلی و در مقیاس کوچک تامين کند، به صورت کلی اين منابع، فناوری‌های نوین تجديدپذير (به عنوان مثال، خورشيدي فتوولتائيک، باد، زيست‌توده يا منابع کمتر استفاده شده مانند حرارتي خورشيدي، ميکرو آبي، جزر‌ومد) يا غيرتجديدپذير (به عنوان مثال، ديزل، توربين‌هاي احتراقي، موتورهاي رفت و برگشتي و ميکروتوربين‌ها) هستند.

 

وی ادامه داد: ادغام مقياس بزرگ انرژي‌هاي تجديدپذير ممکن است عملکرد و مديريت عادي شبکه سنکرون را به دليل عدم قطعیت در توليد برق مختل کند. نوسانات فرکانس و ولتاژ از نگراني‌هاي جدي مرتبط با شرکت‌هاي برق در رابطه با نفوذ انرژي‌هاي تجديدپذير در مقياس بزرگ هستند. در مقابل، اگر تعداد زيادي از ژنراتورهاي تجديدپذير در مقياس کوچک اجازه نفوذ در سطح توزيع را داشته باشند، آنگاه مزيت دوگانه سهم بالاي انرژي‌هاي تجديدپذير و ريسک کمتر در مديريت انرژي را مي‌توان به دست آورد. يک يا چند ژنراتور تجديدپذير کوچک با استراتژي مديريت توان قابل اعتماد و ذخيره انرژي يک ريزشبکه را تشکيل مي‌دهند.  بنابراين، ريزشبکه‌ها مي‌توانند در دستيابي به هدف نفوذ 100 درصد انرژي تجديدپذير به شبکه برق مفيد باشند.

 

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.